lördag 21 januari 2012

LPP Mat och hälsa åk.8

Hem- och konsumentkunskap
Kyrkskolan
Årskurs 8
Lärare: Anna Runkvist


Pedagogisk planering
Hem- och konsumentkunskap, åk 8
Arbetsområde: Mat och hälsa

Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa och välbefinnande.

Genom undervisningen i ämnet hem-och konsumentkunskap ska eleverna  ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang.
(Lgr 11, kursplan Hem- och konsumentkunskap)

Centralt innehåll:
• Bakning och matlagning och olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar         arbetsprocessen och resultatet.
• Planering och organisering av arbetet vid matlagning och andra uppgifter i hemmet.
• Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.
• Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
• Individuella behov av energi och näring, till exempel vid idrottande, samt hur måltider kan komponeras efter olika behov.
• Hur man kan arrangera måltider och måltidens betydelse för gemenskap och välbefinnande

Mål:
Du ska fördjupa dina kunskaper om näringsämnena. Du ska förstå begreppen energi, kilojoul och kilocalori. Du ska förstå hur energibehovet kan variera mellan olika personer. Du ska förstå vikten av motion för att hälsosamt liv. Du ska få kunskap om sjukdomar kopplade till mat och hälsa.

Arbetssätt och uppgifter:
Undervisningen kommer att genomföras som genomgångar och som arbete i grupp med planering av måltider och praktiska uppgifter i köket. Du kommer också att göra ett individuellt skriftligt arbete om mat, hälsa och individuella energi och näringsbehov.

Bedömning:
Hur du planerar och tillagar måltider.
Hur du använder metoder, livsmedel och utrustning.
Hur du motiverar dina val med hänsyn till hälsa.
Hur du bedömer arbetsprocessen och resultatet.
Hur du resonerar runt varierade och balanserade måltider och hur de kan sättas samman och anpassas till individuella behov.

Planering:
Lektion 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap
Lektion 2: Genomgång: Mat och hälsa. Planera middag.
Lektion 3: Tillaga och presentera middagen i grupp.
Lektion 4: Tillsatser i mat. Jämföra olika produkter. Inlämning av arbetet om Mat,hälsa och individuella energi och näringsbehov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar